Søkte Allah, fant Jesus

Qureshi tar oss med på innsiden av et trygt og intellektuelt stimulerende muslimsk hjem, og beskriver hvordan han i oppveksten utvikler en stor lidenskap for islam. Så begynner han å studere, og gjennom en kristen studiekamerat møter han sterke argumenter for Jesu oppstandelse og rett til å hevde at han er Gud. Ute av stand til å avvise argumentene, og uvillig til å gå i konflikt med sin muslimske arv, trekkes Qureshi inn i en intens indre kamp. Han ønsker å utfordre Bibelen, begynner å lese den, og ender til sin forskrekkelse opp med et nært forhold til Jesus.

Boken gir et grundig og viktig innblikk i den dype konflikten som oppstår når islam møter kristendom i en troendes hjerte. Følelsene og de intellektuelle refleksjonene forfatteren beskriver, vil utfordre kristne så vel som muslimer.

Les utdrag av boken her

Jihad

Skyteepisoden i San Bernadino var det mest dødelige angrepet på amerikansk jord siden 9/11, og det fulgte hakk i helene på terroristangrepet i Paris. Det er hevet over tvil at uskyldige er drept i Allahs navn, og at jihad i økende grad påvirker våre liv.

Men reflekterer terroristenes handlinger religionen islam? Hva med våre fredelige muslimske naboer?

I Jihad. Brennende spørsmål og svar går Nabeel Qureshi i møte med spekulasjoner og konkurrerende røster. Han gir innsikt i spørsmål vi alle forsøker å finne svar på: Hva er egentlig jihad? Hvem er ekte muslimer? Er islam en «fredens religion»? Og kanskje viktigst av alt: Hvordan finner vi en bedre vei videre?

Bare én Gud. Allah eller Jesus?

I boken Søkte Allah, fant Jesus, beskrev Nabeel Qureshi sin dramatiske trosreise etter at han brøt opp fra islam for å følge Jesus. I tiåret som fulgte, gikk det til fulle opp for ham at verdens to største religioner er langt mer forskjellige enn de først ga inntrykk av.

BARE ÉN GUD, ALLAH ELLER JESUS? ser på de viktigste spørsmålene i grenseflaten mellom islam og kristendommen: Hva er det som skiller de to religionene? Er forskjellene viktige? Kan vi stole på at enten kristendommen eller islam er sann? Og viktigst av alt: Er det verd å ofre alt for sannheten? 

Boken utgis av Veritas Forlag